Oogonderzoek bij paarden

OOGONDERZOEK BIJ PAARDEN

Ook paarden kunnen te maken krijgen met oogproblemen. Denk maar aan maanblindheid, ontstekingen van het hoornvlies of tumoren rond de oogbol en op de oogleden. Paarden hebben vrij prominente ogen waardoor ze gevoelig zijn voor trauma aan de oogleden of het hoornvlies. Heeft uw paard een oogprobleem dan kan u, of uw dierenarts, ons contacteren voor een oogonderzoek. Een oogonderzoek vindt plaats in een donkere ruimte, enkel op deze manier kan een zo volledig mogelijk oogonderzoek uitgevoerd worden. De onderzoeken vinden, om die reden, plaats in een paardenkliniek op verplaatsing. U kan contact opnemen met onze praktijk om een consultatie in te plannen.

Een oogonderzoek vereist dat het paard stil staat en naar de ogen laat kijken. Hiervoor is het vaak nodig om het paard een kalmerend middel in te spuiten. Uw paard mag dan gedurende twee uur niet eten of drinken. Bij zeer pijnlijke oogaandoeningen wordt er een injectie gegeven ter hoogte van de oogleden zodat we de oogbol kunnen onderzoeken zonder dat het paard hiervan last ondervindt.

Een oogonderzoek kan ook aangevraagd worden in het kader van een aankooponderzoek. Dit onderzoek omvat een volledig onderzoek van het oog en de oogleden inclusief het dilateren of vergroten van de pupil. Enkel op deze manier kunnen de lens en het netvlies op een goede en volledige manier onderzocht worden. Om de pupil te vergroten worden er druppels op het oog gedaan, hier heeft het paard weinig tot geen last van. Wel raden we aan om de uren na het onderzoek zonlicht te mijden, het paard kan verblind zijn door het licht aangezien de pupil enkele uren groot zal blijven.

Het uitvoeren van chirurgieën gebeurt onder kliniekomstandigheden. Vooraleer een chirurgie kan ingepland worden moet het paard eerst een oogonderzoek ondergaan. Enkel op deze manier kan een chirurgie zo goed mogelijk voorbereid en uitgevoerd worden.